Samtal med Telias kundtjänst

Telia: Välkommen till Telia, du talar med X
Robin: Ja, hejsan, Robin heter jag och jag har problem med er WLAN-surfzon på Wayne´s Coffee vid Medborgarplatsen. Allt har gått otroligt slött under en timme och nu är det helt dött.
Telia: Vilket operativsystem använder du?
Robin: Hmm.. Mac OS X.
Telia: Okej, har du provat att starta o…
Robin: Jadå, allt sånt är fixat. Jag hade över 30 sekunders ping mot både Internet och era interna servrar innan det dog, och det är samma när jag försöker koppla upp mobiltelefonen. Kanske ni bara kan starta om accesspunkten eller så?
Telia: 30 sekunders ping? Fniss. Du menar 30 millisekunder?
Robin: Nej. Jag menar 30 sekunders ping.
Telia: Nej, det funkar så att när du pingar så…
Robin: 30 SEKUNDERS PING. Trettitusen millisekunder. Mot 10.0.0.6. Kan du vara snäll och kolla upp det bara?

…senare…

Telia: Det är inget fel hos oss, jag har 13 millisekunders ping mot den där accesspunkten, så det är nog fel hos dig. Kan du prova att klicka på…
Robin: Jag testar nog att koppla upp mig med en annan leverantör istället. Tack, hej.

20 sekunder och 19 kronor senare fixade RoverRabbit biffen. Hurra!

Sifo skyller på Windows (eller Telia)

Skön ingress hos Resumé:
Sifo Media kan inte redovisa statistik för flera av Sveriges största nätsajter. Anledningen är att siffrorna ökat onormalt mycket. På Sifo Media misstänker man att strulet beror på Windows eller Telia.

Tja, alla har vi väl nån gång i livet skyllt på Windows eller Telia. Det är väl de två vanligaste orsakerna till strul, åtminstone när strulet egentligen beror på skit bakom spakarna…

För övrigt litar jag inte på Sifo när det kommer till webbstatistik.

PTS skyndar på Telia

Äntligen! Idag kom IDG/Computer Sweden med ett glädjande besked.

Post- och telestyrelsen, PTS, har idag meddelat Teliasonera om att fristen för att erbjuda adsl utan krav på teleabonnemang har gått ut och snart hotar böter.

Ja, det var väl på tiden. Telia måste faktiskt lära sig en läxa nu, man kan inte hålla på med översittarfasoner hur länge som helst till. Och vilka ursäkter sen!

Företaget har i sina klagomål till PTS sagt att det inte är möjligt att införa den nya modellen förrän i april 2006. Detta eftersom företaget först måste avsluta ett stort pågående projekt att byta logiken från att vara baserad på telefonnnummer till att vara adressbaserad.

Vaddå ”måste avsluta ett stort pågående projekt”? Hörrni, skärp till er (eller ”nyktra till” som Jens skulle säga). Ni har inte varit en myndighet sedan 1993!

Faktum är att de haft fem månader på sig från att PTS senast sa till dem – och då utfärdade en tidsfrist på tre månader. Två månader för sent svarar Telia med ett blankt och trotsigt ”nej, det tänker vi inte”. PTS verkar nu börja förstå att man inte kan dalta med Telia utan måste ta i med hårdhandskarna för att det ska hända saker.

Jag blir så less på ”statliga” företag som dels blir favoriserade av myndigheter, men även utnyttjar detta till sin fördel medvetet.