Carlsberg har fått dåndimpen

Nej, det är inte första april idag, även om man kan tro det. Nu ska ni nämligen få höra om något suspekt som Carlsberg Sverige gick ut med under dagen. Carlsberg äger två stora varumärken inom buteljerat vatten; Vichy Nouveau (kolsyrat kranvatten från Falkenberg) och 300 år anrika Ramlösa, källvatten tappat från Ramlösa brunn utanför Helsingborg.

Nu ska man på något underligt och alldeles förvirrande sätt, erövra den nordiska marknaden genom att slå ihop Vichy Nouveau och Ramlösa och kombinera de två loggorna på samma etikett (se flaskan bredvid).

Så här skriver Carlsberg i ett pressmeddelande: "Nouveau blir ett subvarumärke under Ramlösa. Det kan liknas vid bilar där till exempel Volvo har S40, S60 och XC90. Produktionen av Vichy Nouveau flyttas från Falkenberg till Ramlösa."

Personligen hade jag väl tyckt att en nedläggning av lågbudget-Vichy hade varit mer passande, och att sedan satsa stenhårt på Ramlösa som ju har ett grymt anseende. Men så blir det tydligen inte. Flaskan här bredvid skulle jag ta för en Vichyflaska utan att blinka, bara se hur de nästan dolt Ramlösaloggan. Hoppas verkligen att detta bara kommer gälla vatten med smak och inte hela sortimentet.

Vad tänkte de med egentligen? Tänkte de alls?