Fredagsfyran om skolan

Dagens fredagsfyra handlar om något så kul som skolan. Själv gick jag grundskolan hemma i Strängnäs, första året på gymnasiet i Eskilstuna (Media) och ett par månader av andra året i Uppsala (GUC/Media). Hoppade sedan av, dels för att operera mig, vara sjuk ett tag och operera mig igen, men också för att jag var äckligt trött på skola och bara ville göra nåt vettigt av min vardag. 🙂 Jag har alltså ingen komplett gymnasieutbildning. Hurray for me…

1) Skolminister Jan Björklund (fp) har öppnat upp för att skolor ska kunna ha klasser som innehåller antingen bara flickor eller bara pojkar. Vad ser du för för- och nackdelar med att skilja könen åt på detta vis?
Jag har faktiskt inte läst detta tidigare. Om det stämmer är jag mycket förvånad och besviken. Det är ju verkligen att sträva tillbaka till 1800-talet, och på något sätt rasera allt det som förändrats och förbättras i vår syn på könen de senaste åren. Jag ser bara nackdelar med det, tänk vilken katastrof att två kön ska utvecklas i olika takt med olika förutsättningar. Hjälp! Stop him!

2) Vissa vill ha fler betygssteg. Andra vill inte ha några betyg alls. Vad tycker du?
Jag skulle nog säga att det behövs två eller tre steg till. Lärare (mamma till exempel) har svårt att sätta rättvisa betyg idag, och många vill ha tillbaka sifferbetyget vilket jag inte alls har något emot, tvärtom.

3) Flickor får i genomsnitt bättre betyg än pojkar. Vad tror du är den största anledningen till detta?
Jag antar att Jan Björklund (i fråga 1) har det här som grund för att separera könen i skolan, men jag tror inte att det är rätt sätt. Istället bör man individanpassa utbildningen mer, elever som har lätta koncentrationssvårigheter (vilket egentligen är fel ord – alla är vi ju olika och vissa hanterar inte att jobba i en stor grupp) bör få sin typ av utbildning medan de som klarar sig bättre bör få utvecklas i sin takt. Mindre arbetsgrupper är ett måste – jag gick i årskurs 6 tillsammans med 32 andra elever vilket var ohållbart. För att återgå till frågan: Att det just är pojkar som får sämre betyg idag har jag tyvärr ingen bra anledning till, jag är nämligen inte vetenskapsman 🙂

4) I världens bästa skola fungerar det… på vilket sätt?
Alla elever får samma grundutbildning/grundkunskap på sina egna villkor, och kan sedan bygga på den med kunskap kring sitt intresse om så önskas. Läxor bör avskaffas; i skolan gör man skolarbete och hemma har man fritid. Dock bör det då blir mer intensivt i skolan, så att man sedan är beredd på arbetslivet.

Känns som att jag mest svamlar i det här inlägget, men jag hoppas några av mina åsikter framgår iallafall 🙂