Coop! Wake up! It’s 2006!

Jag såg den absolut mest långsökta reklamkampanjen någonsin i och utanför Coops matvarubutik här i Strängnäs idag. Faktum är att jag såg affischerna redan för någon vecka sen, men tänkte inte ens tanken att det var en reklamkampanj på riktigt, utan en skämtgrej, klotter eller någon ur personalen som verkligen vill sälja sitt takräcke. När jag idag insåg att det inte handlar om det utan om att Coop kampanjar för att man kan köpa med sig många varor för mindre pengar, trodde jag inte att det var sant.

Ringer man telefonnumret hör man dessutom en röst som berättar om att man hos Coop minsann kan handla mycket för lite. Hur många når man med kampanjen? Förmodligen bara sådana som har ett takräcke till övers, och så den lilla promillen som är som jag och inser att det är ett reklampåhitt.

Nu är det väl ändå dags för Coop att rycka upp sig och satsa sina reklammiljoner på något vettigt? Det finns mer att anmärka på:

Reklamen i TV
TV-reklamfilmerna är fortfarande pinsamt dåliga. Samma upplägg och samma koncept som de alltid haft, åtminstone så långt bak i tiden jag kan minnas. Glada visselmelodier (om än remixade titt som tätt) samt ett kort som dras över TV-rutan. Det var säkert jättebra på 90-talet, men nu då? Wake up, it’s 2006!

Tappade Coop stinget helt när ICA-Stig & Co blev svenska folkets nya idoler månne? Snälla, gör något snyggt, utmana ICA, lägg pengarna på något givande för sjutton!

Butiksskyltarna
Här i Strängnäs där jag bor heter Coop Konsum inte Coop Konsum, utan Coop Extra. Varför är det nog ingen som vet, men så är det. Det betyder alltså egen logotype, egna skyltar, egna kassar, och så vidare.

Precis när Konsum blev Coop Konsum för ett par år sedan, fick man riktigt snygga skyltar utanför butikerna. Skyltarna tillverkades av ett par jätteduktiga killar på Strängnäsföretaget Mourou Skyltreklam. Är inte säker på om Mourou gjorde skyltarna till alla butiker i kedjan, men åtminstone till det som heter Coop Extra här i närområdet. De skyltarna var riktigt fräscha, titta själv:

Tyvärr togs dessa skyltar ner efter en mycket kort tid och ersattes med en ny, tråkig äcklig, röd logotype som jag bara inte kan förstå
mig på. Vem kom på idén att byta ut det gröna, mysiga och tredimiensionella mot en smaklös och riktigt ful logga p en platt skylt?

Nej, kom igen nu Coop. Gör något bra. Make me surprised. Få mig att sluta handla på Ica i ren protest.