Tele2 desperata? – hotar kunder

Fick ett samtal imorse från min kära far som lät märkbart skärrad. Han hade just blivit uppringd av en säljare på Tele2Comviq som ville erbjuda honom att ringa billigare. Pappa är riktigt nöjd med sitt abonnemang hos Telia så han valde att redan på ett tidigt stadium tacka, men avböja. Det accepterade inte säljaren.

Att säljare kan vara jobbiga vet vi ju, men det här var tydligen något extremt. Säljaren pratade på om sina priser, erbjudanden och abonnemang trots att pappa flera gånger försökt avbryta honom och tacka nej.

Till slut tröttnade pappa och höjde rösten. ”Jag är inte intresserad, okej?” Då bad säljaren pappa att vara tyst så han fick berätta klart. Förbluffad frågade pappa ungefär: ”Ska JAG vara tyst? Jag ber dig att förstå att jag inte är intresserad. Okej?”. Då svarade säljaren kort och gott: ”Jag vet var du bor!” och läste upp pappas adress, varpå han slängde på luren.

Geez?

Pappa gick naturligtvis till polisen direkt och ringde sedan Tele2s huvudkontor. Killen kommer inte få jobba kvar som säljare på Tele2Comviq något mer. Snacka om desperat!

Tele2Comviq: nästa fälla?

Nu börjar jag bli fundersam.

Här går man och är irriterad på 3, företaget som snarare är en cirkus än en mobiloperatör, och planerar att byta till Tele2Comviq istället. Cirka 7312 kr per år skulle jag spara in på att byta operatör.

Efter att jag skrev mitt senaste arga inlägg ringde jag Tele2s kundservice för företag och ville teckna abonnemang, men just då låg alla deras datorsystem nere och operatören bad att få ringa tillbaka dagen efter, och tills dess ha satt ihop en offert och plockat fram lite förslag på telefonnummer. Sjysst, tänkte jag!

Hon ringde aldrig. Istället fick jag ringa upp två dagar senare och fråga efter samma tjej. ”Jag ska be henne ringa upp dig”, blev jag lovad. Inte heller den här gången blev jag uppringd.

Nu provade jag en ny strategi. Ringde kundservice och förklarade hela min situation och mina önskemål igen. Den här gången kom jag längre; fick ett telefonnummer jag var nöjd med och fick spela in ett muntligt abonnentavtal som skulle räcka för att få abonnemanget aktiverat och skickat till mig. ”Om mindre än en vecka får du SIM-kort och allt annat du behöver”.

Nu har det gått två veckor och fortfarande har inget från Tele2 dykt upp i brevlådan. Nyss ringde jag för fjärde gången och frågade vad de höll på med. Killen i kundservice sökte på mina uppgifter och kunde konstatera: ”Nej, här finns ingen inspelning lagrad. Hittar inget abonnentavtal alls… föreslår att du går till Onoff eller liknande och tecknar där istället…”.

Vad säger man?

Update: Skickade ett mail till Tele2s marknadschef med kopia till VD.

3 = 0

Idag rann bägaren över.

Jag har ett enormt tålamod när det gäller ny teknik och företag som driver på marknaden, men efter två år och säkert hundratals samtal till 3s kundtjänst och fortfarande ingen förbättring av något, ger jag nu upp och byter operatör.

Ringde 3 och försökte komma fram till någon bra lösning, då jag fortfarande har ett par månader bindningstid kvar, men det lyckades jag inte med. Det var kalla handen direkt, trots att han såg alla mina ärenden i databasen. Utöver detta har 3s nät legat nere större delen av arbetsdagen idag – jag har med andra ord varken kunnat ringa eller ta emot samtal/SMS på mitt företags officiella telefonnummer på hela dagen. Inte heller har man kopplats till telefonsvararen, utan bara fått höra något skumt felmeddelande eller spärrton. Illa! Riktigt, riktigt illa.

Nu väntar jag på en offert och förslag på bra telefonnummer från Tele2Comviq. Jag har avskytt dem i flera år, sedan jag bytte från ett struligt Comviq Kontant, men efter rekommendationer från vänner och bekanta, föll valet ändå på dem. Dessutom har de sjukt bra priser.

Kul överslagsräkning:
Med 3 betalar jag idag ca 14080 kr om året.
Med Tele2Comviqs företagsabonnemang betalar jag ca 6768 kr om året.

Jag sparar således ca 7312 kr per år, bara på att byta operatör. Som en bonus kanske jag även kommer kunna ringa med min mobiltelefon, till skillnad från idag. Helt sanslöst.

I’ll keep you informed.