Jag och mina sjuka idéer

Det började en dag i mitten av december. Jag låg hemma i soffan inlindad i en filt. Lägenheten jag nyligen hade flyttat till var iskall och jag kunde inte för mitt liv förstå varför elementen inte gav ifrån sig någon som helst värme, trots att de var uppskruvade på max. Det enda de lyckades producera var ett kluckande ljud som knappast gjorde mig varm utan snarare kissnödig och sömnig.

Så, där låg jag, frusen, trött och kissnödig och googlade saker som ”kalla element” och ”element som kluckar”. Det visade sig, förstås, att mina element behövde luftas. Självklart för de allra flesta men inte för en 27-årig medianörd som fortfarande tror att ögonmått går att hitta i verktygslådan. Jag undersökte elementen och försökte hitta ett passande verktyg utan att lyckas. Efter ytterligare några googlingar förstod jag att en elementnyckel skulle lösa mitt problem och jag satte igång och började leta efter en webbutik som ville sälja en till mig.

Döm av min förvåning när jag insåg att det enda sättet att få tag på en nyckel via webben var att betala hundra spänn – plus frakt! Med en veckas leveranstid?! Och krav på registrering?! Det fanns verkligen inget bättre sätt (om man inte ville armbåga sig runt i julhandeln i stan) och min önskan om ett varmare hem övergick i en helt annan tanke; ”Det här MÅSTE gå att göra bättre. Låt oss göra ett experiment.”.

Sagt och gjort. Jag registrerade domänen elementnyckel.se, knåpade ihop en butik hos Tictail och lade lite arbete på sökmotoroptimering. Sajten utlovade snabb och gratis leverans och erbjöd enkel betalning med kort eller PayPal.

På en kväll var jag igång och efter mindre än ett dygn hade mina två första ordrar trillat in. Besökare hade redan hittat till sidan genom att googla ”elementnyckel” – besökare som förmodligen satt hemma frusna och kissnödiga, precis som jag hade gjort kvällen innan.

(Till saken hör att jag fortfarande inte hade några elementnycklar hemma – varken till mina egna element eller kundernas. Det löste sig genom en lång bussresa till en butik utanför stan där dessa såldes till ett lägre pris än i city. Jag plockade på mig 10-15 stycken, kände mig döfånig i kassan och tänkte ”vad håller jag på med” hela bussresan hem. De 15 nycklarna var slut innan jul.)

 

När våren och sommaren kom stannade försäljningen av, av förklarliga skäl. Jag räknade till ungefär 100 sålda elementnycklar sedan starten och ytterligare några på den danska varianten radiatornogle.dk som jag startade en månad efter den svenska. Ingen jättebusiness men flerfaldigt mer än vad jag hade räknat med i mitt lilla experiment. Man ska ha i åtanke att båda sajterna såg dagens ljus i mitten av vintern, då de allra flesta redan hunnit lufta sina element och de hann heller aldrig leta sig upp till toppen av Google.

Nu sjunker temperaturen i Sverige igen och det börjar märkas i orderkorgen. Den senaste veckan har försäljningen tagit fart på nytt och jag har börjat leta efter alternativa tillverkare som kan producera nycklarna billigare. Nära hälften av de som besöker sidan lägger en order – de har ju hittat dit av en anledning. Experimentet fortsätter åtminstone den här säsongen ut och kanske hinner jag även lansera en norsk och finsk variant under vintern.

Jag blir knappast rik på elementnycklar, i alla fall inte i pengar räknat. Det är däremot en tillräckligt sjuk idé för att jag ska tycka det är roligt ett tag till. Älska Internet!

Här är den svenska butiken: Elementnyckel.se
…och här är den danska: Radiatornogle.dk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *