Runt nyår köpte norska Telenor svenska Vodafone för nästan 10 miljarder svenska kronor. Det pratades sedan om att Telenor ville byta namn på Vodafone till sitt gamla varumärke, Europolitan. Minns att jag höll på att ramla av stolen när jag hörde denna korkade idé – hur smart vore det på en skala egentligen?
Telenor verkar dock ha tagit en gnutta förnuft tillfånga och insett att Europolitan skrotades av en anledning. Istället byter man nu Vodafone mot sitt eget namn – Telenor. Under våren skrotas Vodafone Sverige och den norska motsvarigheten till Telia gör sitt intåg i Sverige på allvar. Man börjar med att lansera flatrate-mobiltelefoni under våren. Ska bli spännande att följa.
Vodafone, ett av de varumärken som exponerats hårdast i Sverige under de senaste åren och som investerat många miljoner i marknadsföring, går nu alltså i graven. ”How are you” och den knallröda simkortsformade logotypen blir ett minne blott.
Koncernens nya logotype är stilren och sjysst, helt klart i min smak: